dissabte, 30 de gener del 2016

26 de gener: DIA MUNDIAL DE L'EDUCACIÓ AMBIENTAL

Aquest dimecres 26 de gener, s'ha celebrat el Dia Mundial de l'Educació Ambiental, com cada any.


Aquesta data té el seu origen en la Declaració de la Conferència de les Nacions Unides referent al Medi Ambient i celebrada a Estocolm, Suècia, el mes de juny del 1972. En aquesta conferència internacional es va debatre la importància de tenir cura del medi ambient i es va exposar la necessitat d'uns principis comuns que inspiressin i guiessin la nostra societat en la conservació i millora del nostre entorn. Darrerament, les posterions conferències relacionades (entre elles les de Belgrado, 1975; Cumbre de la Terra a Rio de Janerio, 1992), van corroborar la importància de l'educació i es van fixar els objectius de l'Educació Ambiental com:

El d'identificar la problemàtica ambiental local i global i el de crear una consciència en les persones però sobretot en els governs, davant la necessitat de la participació per conservar i protegir el nostre medi ambient.

De manera resumida, els objectius a nivell mundial de l'educació ambiental són: consciència, coneixements, actituds, aptituds, avaluació, participació, identificació i tornem a conscienciar!

Quins són els antecedents?
Els problemes ambientals no són nous: en el moment en què l'espècie humana interacciona amb el medi, modifica aquest, podent produir també un impacte negatiu. I l'espècie humana sempre ha estat en contacte amb el medi...De fet, pertany a aquest.

No obstant, el que realment agreuja aquesta situació és la rapidesa i la universalitat amb què aquests canvis s'estan manifestant. Parlem del canvi climàtic, l'extinció de les espècies o la producció d'aliments per a una població que creix de manera exponencial.

Els problemes ambientals ja no apareixen d'una manera aïllada sinó que constitueixen una realitat que ens afecta a tots i la seva velocitat d'aparició també segueix un model accelerat. És per aquesta situació que avui en dia parlem d'una crisi ambiental amb caràcter global.

Però no podem aturar-nos davant la paraula crisi, sinó que hem d'entendre aquesta situació com una crida al desenvolupament de solucions innovadores i com el repte de reinventar-nos com a Planeta. Òbviament aquestes solucions han de ser tecnològiques però també de valors de la nostra societat contemporània. I és aquí, quan parlem de valors, que apareix l'educació ambiental.


L'educació ambiental pretén ensenyar des de la naturalesa, com a recurs educatiu, per poder apreciar-la veritablement. El nostre medi no és una font inesgotable de recursos sino un ecosistema fràgil que té les seves pròpies exigències i necessitats i que cal que respectem per què pugui sobreviure. En aquest sentit, l'educació ambiental ha de ser capaç de transmetre els coneixements, els valors i les habilitats pràctiques per participar d'una manera responsable i eficient.

Cal que tots siguem conscients i entenguem aquests problemes actuals davant dels quals en trobem.

L'educació ambiental ha de ser una crida a les noves generacions, que possibiliti a aquestes a anticipar-se i participar (comprenent i implicant-se) en aquest repte de futur inmediat. I ha de ser una resposta a la crisi ambiental que estem soferint, per tal d'entendre-la i aturar aquest deteriorament del nostre planeta.

Amb l'educació ambiental es pretén poder aconseguir un desenvolupament sostenible de la nostra societat que garanteixi una adequada qualitat de vida per a les generacions actuals i per a les futures.

És per tot l'exposat anteriorment i encara que sigui de manera puntual, que hem de tenir en compte aquesta celebració, per tal de reforçar el que hauria de ser el nostre veritable dia a dia, en la nostra vida.

Des de la nostra escola Mare de Déu del Carme, també tenim present aquest repte i ens impliquem! Mitjançant l'aposta d'una educació sostenible, introduïda en els nostres currículums de manera transversal i complementada amb les actuacions del nostre Comitè Mediambiental i dels nostres delegats verds.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada