dimarts, 24 de febrer del 2015

CENS D'AUS 2015






El passat 18 de febrer, el Victor Pascual i el Jose Malpatida van participar activament al cens d'aus del Delta del Llobregat, va estar un matí interessant que vam poder gaudir amb altres alumnes dels diferents centres del Prat que só Escoles Verdes. Vam comptabilitzar algunes espècies com l'ànec collverd, aquesta però és una espècie que preocupa la seva disminució. Aquí podeu gaudir d'unes fotos!

diumenge, 11 de gener del 2015

dijous, 5 de juny del 2014

5 de juny: DIA MUNDIAL DEL MEDIAMBIENT




La nostra escola ha celebrat el dia del medi ambient amb la realització del mural que vol representar l'energia i l'aigua. De fet, aquesta acció o petit gest que serveix per recordar-nos que cal cuidar el nostre planeta i tenir més cura d'ell, ha estat una feina impulsada pels membres del Comitè Mediambiental.

Des del Comitè es vol agrair la col·laboració de tothom, ja que per donar color al mural s'han fet servir els taps que les famílies de l'escola han anat portant a la porteria, així com la participació del professorat i alumnes del C1 en la seva confecció.

GRÀCIES A TOTHOM PER LA VOSTRA COL·LABORACIÓ!

També els alumnes de 6è de primària han fet un muntatge per fer-nos conscients de la importància que té el fer una bona separació selectiva de residus. Esperem que us agradi aquest reportatge i sigui un granet en el nostre camí cap un món millor.

FELICITATS I ENHORABONA PER AQUESTA FEINA REALITZADA!

divendres, 7 de febrer del 2014

CENS D'AUS 2014

El passat dimecres 5 de febrer, 36 alumnes de centres educatius de secundària del Prat ( Baldiri Guilera, Estany de la Ricarda, Institut Escola Prat, Nostra Senyora del Mar, Mare de del del Carme, Ribera Baixa i Salvador Dalí) van participar en el cens d'aus hivernants a Cal Tet. Aquest activitat s'enmarca dins el projecte Alumnes Gestors del Territori, que enguany arriba a la 5º edició.

En Ferran Lopez i en Nèstor Urios (tècnics del Consorci per la protecció i la gestió dels Espais Naturals del Delta de Llobregat) van fer la presentació inicial i ens van explicar les utilitats i la metodologia dels cens d'aus. A continuació, organtizats en 3 grups, ens vam dirigir al diferents punts d'observació ( aiguat de Cal Tet, aguait de Sabogal i pantalla mirador de les 4 hores) per poder fer el contatge de determinades espècies d'aus aquàtiques.

Aquí teniu el resum de les observacions fetes:








dimecres, 5 de juny del 2013

A la nostra escola celebrem el Dia Mundial del Medi Ambient

El passat dia 5 de juny, l'escola va celebrar amb un petit gest el Dia Mundial del Medi Ambient. L'assemblea general de les Nacions Unides va designar aquest dia com el dia mundial del medi ambient per donar a conèixer millor la necessitat de conservar i millorar la naturalesa del nostre planeta. Celebrar també aquest dia és una de les maneres principals per fomentar la sensibilització sobre el nostre medi i promoure l'atenció i l'acció política al respecte.

És fàcil culpabilitzar a altres sobre el canvi climàtic i la degradació ambiental, però celebrar i recordar el 5 de juny és deixar a un costat aquestes diferències, i pensar què podem fer per protegir el nostre entorn. Així, recordem l'important que és tenir cura del nostre planeta i, sobre tot, ens adonem que totes i cadascuna de les nostres accions particulars té un significat especial i molt important per el futur del planeta terra, el nostre planeta, el teu planeta... El planeta de tots.

L'escola ha anat treballant al llarg del curs algunes accions que ajuden a prendre consciència d'això amb el projecte: “A l'escola, anem a peu!”. Els alumnes del comitè ambiental van representar una història en la que es posa de manifest que caminar és ecològic perquè no contamina el medi ambient i no utilitza combustibles que deixen anar diòxid de carboni, principal gas d'efecte hivernacle. També el caminar és saludable perquè moltes malalties apareixen o empitjoren per la manca d’exercici físic. I perquè caminar és gratificant i ens ajuda a alliberar ansietats, relaxar-nos i millorar la qualitat de vida.


dilluns, 21 de novembre del 2011

Plantacions a Cal Tet



Un grup d'alumnes de la nostra escola, la Laia Anducas, l'Arnau Capdet, la Marina García, l'Alba Puigventós, el David Piqué i el Jaume Bartra, van participar en la plantada d'arbres que es va fer el passat dimecres, 17 de novembre, a Cal Tet; a les portes dels espais naturals del Llobregat.

En realitat es va plantar una espècie de salat: el salat blanc (Atriplex halimus). Es tracta d'un arbust, molt freqüent a Cardona, de fulles ovalades o romboidals, atenuades al pecíol, gruixudes i de color gris argentat.

Aquestes fulles excreten sal, a través de pèls vessiculars. Un salat blanc a l'amanida estalvia d'afegir-hi sal. És comú a les planes interiors de l'Ebre.


L'excès de salinitat del sòl és la més gran de les dificultats de nutrició amb què pot enfrontar-se una planta terrestre. Tant és així, que els sòls salats limiten completament el creixement vegetal. La presència de grans quantitats d'ions al sòl, suposa per a la planta dos greus inconvenients fisiològics. D'una banda l'acumulació d'ions com el sodi, impedeix l'absorció d'altres elements fonamentals per a la planta, com el potasi o el fòsfor. Però l'obstacle principal és el feble potencial osmòtic de la solució d'aigua carregada d'ions al sòl. 

Per què l'aigua del sòl, amb un elevat contingut d'ions, circuli cap a la planta, els líquids intra-cel.lulars de la planta hauran de tenir una concentració encara més gran per aconseguir la diferència de potencial osmòtic suficient; en cas contrari la circulació d'aigua seria en sentit invers i la planta quedaria absolutament dessecada.


Aquelles plantes que han desenvolupat els mecanismes fisiològics necessaris i són capaces de viure en sòls amb elevades concentracions de sals, són les anomenades halòfits. Dues famílies, les Quenopodiàcies (a la qual pertany el salat blanc) i les Plumbaginàcies, estan molt ben representades entre els halòfits.

Als països mediterranis, els halòfits colonitzen dos tipus d'ambients diferents, els aiguamolls salats litorals, com el delta de l'Ebre i del Llobregat, rera platja de Torredembarra, etc. I les conques endorreiques interiors de zones seques i salabroses, com les llacunes de Bujaraloz, Monegros, etc.

La nostra escola va participar juntament amb altres tres escoles de la localitat, i en total es van plantar 71 salats. Va ser una experiència molt enriquidora, no només perquè s'ho van passar molt bé, doncs també perquè van ajudar a repoblar una superfície del Delta del Llobregat, mantenint així la biodiversitat autòctona de la zona.






dimarts, 22 de març del 2011

22 de Març: DIA MUNDIAL DE L'AIGUA


El Dia Mundial de l'Aigua se celebra el 22 de març des de la seva designació l'any 1992 després de la Conferència de les Nacions Unides per al Medi ambient i el Desenvolupament celebrada a Rio de Janeiro aquest any. Amb aquesta celebració es pretén cridar l'atenció sobre la importància de l'aigua potable i el manteniment sostenible dels recursos; és a dir, amb l'objectiu d'abordar els problemes relacionats amb el subministrament d'aigua potable i d'augmentar el coneixement sobre la importància de conservació i protecció d'aquest recurs. 


El lema d'aquest any és:

“Aigua per a les ciutats: responent al desafiament urbà”

Per centrar la necessitat d'adaptació de les ciutats al ràpid creixement que experimenten molts països.

Aquest video m'ha semblat molt idoni per treballar la reflexió sobre la temàtica de l'aigua. El video d'en Saramago planteja dos interrogants:

“¿Y si las lecturas de los niños fueran de lectura obligatoria para los adultos?

¿Seríamos capaces de aprender lo que desde hace tanto tiempo venimos enseñando?”

El nen d’aquesta història es convertirà en l’actor destinat a la feina de salvar una flor que s’està morint per falta d’aigua, ell la salvarà. Quan veu que la flor perd la vida res el pot parar. No bada, no demana ajuda. Busca els recursos per si mateix per a complir amb la seva missió.

diumenge, 23 de gener del 2011

CENS D'AUS 2011

El Francesc Gaia, professor de la nostra escola, juntament amb L’Alba Vilar, el Joan Gonzálvez, la Vinyet Robles, la Bea Morales, la Mireia González i la Marina Mateu van participar el passat dia 23 de febrer en una activitat sobre cens d’aus als espais naturals del delta del Llobregat.

L’estany de Cal Tet, excavat l’any 2002, rep aigua que procedeix principalment de l’aqüífer principal. Als voltants de l’estany trobem prats humits, jonqueres i un important cinturó de canyís i boga. Sota l’aigua abunden els prats d’espiga d’aigua. L’estany és un paradís per a la fauna. Hi viuen peixos, amfibis com la reineta, rèptils com la tortuga d’aigua i molts ocells. Aquí han criat espècies singulars com l’ànec blanc o la perdiu de mar.


En arribar a Cal Tet i després d’esmorzar, es van fer els grups de treball; cadascú d’ells dirigits per un educador ambiental i especialista en aus. Un cop els alumnes van aprendre a utilitzar els prismàtics, a diferenciar bé les espècies d’aus, sobretot d’ànecs, i a distingir mascle de femella dins d’una mateixa espècie, va començar la pràctica amb el recompte d’aus.

Des de l’aguait del sabogal es van observar i comptabilitzar: ànecs verds, ànecs blancs, grisets i fotges. A les 13 hores es van reunir els diferents grups de treball per posar en comú les dades recollides.


Ha estat una experiència molt divertida i emocionant! Mireu, mireu!





dimecres, 20 d’octubre del 2010

II Setmana de la prevenció dels residus (del 20 al 28 de novembre)

L'aparició de la nova Directiva de residus 2008/98/CE determina que la prevenció és prioritària en la jerarquia de la gestió de residus per disminuir la seva generació. En aquest context neix la Setmana Europea de la Prevenció de Residus (del 20 al 28 novembre del 2010), esdeveniment clau per difondre el concepte de la prevenció de residus i evidenciar el seu impacte en el medi ambient i en la lluita pel canvi climàtic.

Al llarg de la setmana es realitzaran accions descentralitzades a tot Europa organitzades per diversos actors -administracions públiques, xarxes associatives, escoles, universitats, empreses, ONG, etc.- i dirigides a diversos tipus d'audiència -públic general, treballadors, estudiants, etc. Les accions s'estructuraran al voltant de cinc grans temes, que van des del disseny fins a la reutilització dels productes: 

Tema1: sensibilitzar sobre l'excés de residus (explicar el concepte de prevenció de residus en termes ambientals, sociològics i econòmics; incentivar gestos quotidians, etc.)

Tema2: produir millor (prevenir els residus en les diferents fases del cicle de vida del producte; prevenir els residus lligats a l'activitat de l'empresa, inclosos els residus d'oficina)

Tema3: consumir millor (promoure el comportament responsable en la compra; privilegiar els productes ecodissenyats i amb etiqueta ecològica; privilegiar les compres a l'engròs; fomentar el lloguer o el préstec)

Tema4: allargar la vida dels productes (impulsar la reparació i les donacions; donar una segona vida als objectes, etc.)

Tema5: llençar menys residus (millorar els hàbits quotidians; evitar el malbaratament alimentari; vigilar dates de caducitat de productes; promoure l'autocompostatge, etc.)

Accions i fitxes temàtiques de Prevenció de Residus:
Les accions de prevenció de residus estan relacionades amb les diferents fases del cicle de vida del producte: producció i disseny, consum, reutilització i final de vida. Durant la setmana es podran dur a terme campanyes de sensibilització, xerrades sobre compostatge, tallers de reparació, conferències, concursos d’idees, exposicions, jocs didàctics, etc.

En el link següent podreu trobar molta més informació sobre la “II setmana europea de la prevenció de residus”, com el conjunt de fitxes temàtiques (ideal per a professors que vulguin treballar els temes eque es proposen en cadascuna de les mateixes), i el llistat d'idees per activitats amb l'objectiu de fomentar la conscienciació pública sobre la prevenció dels residus per ser desenvolupades per diferents responsables de projecte (administracions o autoritats públiques, associacions/ONG, empreses/indústria, entitats educatives, etc.

Si esteu interessats en saber més sobre el tema i/o voleu veure les fitxes didàctiques per treballar amb els alumnes a l'aula cliqueu:

www.arc.cat/setmanaprevencio2010

dilluns, 28 de juny del 2010

Observem i experimentem amb el nostre hortet!

Els nens de tercer us volem explicar l’experiència i observacions que hem fet aquest curs amb el nostre petit hort.

Hem plantat patates, pastanagues, jacints i gladiols.

Primer vem cercar informació sobre la patata i hem après moltes coses d’aquesta planta herbàcia que és originària de Sud-Amèrica. La part comestible és el seu tubercle i hi ha una immensa varietat de patates.

Els seus usos culinaris estan estesos per tot el món, s'utilitzen com a guarnició, cuites, fregides, rostides, en farcits, en puré...

Conté substàncies nutritives com hidrats de carboni, vitamines i minerals com el potassi bones per la nostra alimentació.

Vam tallar les patates per la meitat i les vam soterrar en uns clots d’uns 8 cm i separades ocupant mitja jardinera (cada classe té les seves jardineres regant i tenint cura d’elles) L’altre mitja vam sembrar llavors de pastanaga. Les llavors d’aquesta hortalissa són petitíssimes!

A les altres jardineres vam plantar bulbs de jacints i bulbs antics de gladiols que estaven del curs passat sota la terra i vam tornar a plantar.

Tot anava bé fins que vam observat que volaven unes mosquetes blanques i algunes fulles començaven a fer-se petits forats. L’avi de l’Anna que en sap molt de plantes ens va dir que era una plaga de mosqueta blanca. Un altre dia van trobar un cuc petit de color verd i per la informació que teníem a classe vam sospitar que no fos míldiu un dels enemics que ataquen a les patateres. Després vam cercar a Internet imatges de míldiu i vam comprovar la nostra sospita!

La patata és una planta molt sensible a l'atac de plagues i malalties. Enguany les nostres patateres han rebut dos atacs, la mosca blanca i el míldiu!

Com les fulles ja començaven a posar-se grogues i ja feia tres mesos, hem decidit arrencar la patatera i collir les patates. Hem recol·lectat unes quantes, hi ha de grosses, mitjanes i petites.

Les pastanagues esperarem a l’última setmana per arrencar-les i així es faran més grosses.